Wiarygodność, profesjonalne podejście do zawodu i Klienta, rzetelność – te wszystkie cechy to domena każdej firmy, która kompetentnie wykonuje swoją działalność, właściwie się reklamując. Wręczanie wizytówek to znany i praktykowany rytuał w biznesie, który skutkuje pozytywnym odbiorem spółki w oczach konsumentów. Istotną kwestią w projektowaniu firmowych identyfikatorów jest ich rozmiar. Jaki format wybrać, by spełnić międzynarodowe wymogi i jednocześnie prezentować przedsiębiorstwo jak najlepiej? Podpowiadamy, jaki rozmiar wizytówki będzie odpowiedni do konkretnego profilu działalności!
Standardy krajowe – jaki rozmiar wizytówki wybrać w Polsce?
International Organization for Standardization (ISO) odgórnie określa standardowe wymiary wizytówek. Według powyższej organizacji mają to być kartoniki o formacie 85,60 mm x 53,98 mm. Polska, jako jeden z wielu krajów, przyjęła jednak wymiar 90mm x 50mm i jest to idealna proporcja dla wizytówek wszystkich branż działających na terenie naszego kraju. Należy jednak pamiętać, że w przypadku ewentualnej wymiany wizytówek pomiędzy różnymi narodowościami może nastąpić rozbieżność gabarytowa kartoników.
Rozmiar wizytówki a format wizytownika
Nie ma czego ukrywać – wizytówka powinna pasować do tzw. wizytownika, czyli niewielkiego pudełka lub podręcznego segregatora z przegródkami do przechowywania wizytówek. Jest to wygodny i estetyczny sposób na gromadzenie zarówno identyfikatorów własnej firmy, jak i kartoników otrzymywanych z innych rąk. Klasycznym rozmiarem jest więc 90mm x 50mm oraz tzw. euro wizytówka, czyli 85 mm x 55 mm, która jest podobnego formatu co klasyczna karta kredytowa. Czasem stosuje się również wizytówki 90mm x 55mm, które są uznawane w krajach skandynawskich.
Przed wydrukowaniem projektu warto przemyśleć kwestię rozmiaru wizytówki, gdyż znaczna większość osób lubi gromadzić kartoniki w wizytownikach, a jeśli zbyt wymyślny gabaryt nie zmieści się do tej niewielkiej saszetki, po prostu się gubi lub zostaje wyrzucony.
Jaki rozmiar wizytówki dobrać do poszczególnych branż?
Podczas tworzenia spersonalizowanego projektu wizytówki, możesz kierować się klasycznym wzorcem rozmiarowym lub nieco bardziej autorskim, który będzie odbiegał od standardowego schematu. Wybór jest uzależniony od rodzaju profesji, jakiej się podejmujesz. Tradycyjny rozmiar wizytówki i jej normatywna forma jest preferowana przez większość firm. Klasyczne rozwiązanie mogą stosować przedsiębiorstwa budowlane, prawnicy, lekarze, korepetytorzy czy sprzedawcy nieruchomości, gdzie sam identyfikator nie musi przyciągać formą, lecz treścią. Na nieco bardziej ekstrawaganckie środki mogą pozwolić sobie artyści czy rzemieślnicy, dla których wizytówka to nie tylko przekazanie podstawowych danych o firmie, lecz intrygujący sposób na przedstawienie profilu swojej działalności.