Przykłady Druków Niestandardowych

  1. STRONA GŁÓWNA
  2.  » 
  3. Blog
  4.  » Przykłady Druków Niestandardowych

Każda firma potrzebuje wielu różnych druków – od materiałów promocyjnych, przez dołączaną do wyrobów dokumentację, aż po opakowania. Większość tego typu materiałów można wydrukować za pomocą techniki offsetowej albo druku cyfrowego, w zależności od potrzebnej ilości egzemplarzy, oczekiwań co do jakości, formatu oraz sposobu wykończenia.

Zdarza się jednak, że potrzebne są również druki niestandardowe, które trudno zaliczyć do którejś z najpopularniejszych kategorii. Przyjrzyjmy się bliżej temu, jakie rodzaje druków są w firmach potrzebne najczęściej i co można uznać za druk niestandardowy.

Jakie rodzaje druków są najczęściej potrzebne?

Potrzeby każdej firmy w zakresie materiałów drukowanych są zwykle nieco inne, jednak wiele rodzajów produktów jest używanych dość powszechnie. Jednymi z druków akcydensowych, który jest używany przez największą ilość zamawiających są wizytówki firmowe. W praktyce kontaktów biznesowych wręczenie wizytówki jest niemal nieodłączną częścią każdego spotkania, czy to w związku z prezentacją oferty, złożeniem zapytania czy ustalaniem warunków umowy. Na większości firmowych wizytówek umieszcza się logo firmy i jej dane adresowe i podatkowe, a także dokładne dane konkretnej osoby. Taki zestaw informacji wystarcza do późniejszego nawiązywania kontaktu czy odpowiedzi na korespondencję.

Drugą kategorią produktów, która jest potrzebna każdej firmie to ulotki reklamowe. W zależności od charakteru działalności mogą one przybierać bardzo różne formy. Najprostsze są drukowane na papierze offsetowym, niekiedy w dość ograniczonej kolorystyce i niewielkim formacie, choć zwykle rzadko są mniejsze niż A6, czyli 1/4 wielkości arkusza A4 odpowiadającego rozmiarowi popularnego papieru do ksero lub drukarki. Bardziej wymagający klienci zamawiają ulotki większe, pełnokolorowe, często falcowane, czyli składane na kilka części. Zwykle nie są one większe niż format A3 falcowany raz bądź dwa. Pełnokolorowe ulotki drukowane na papierze kredowym są często uszlachetniane przez dodatkowe metalizowanie niektórych fragmentów, lakierowanie UV lub foliowanie.

Kolejnym produktem cieszącym się dużym zainteresowaniem są foldery reklamowe. Są to druki przynajmniej kilkustronicowe, które składają się z połączonych ze sobą oddzielnych kartek. Mogą one być drukowane na różnych papierach, zarówno kredowanych, jak i offsetowych. Do materiałów reklamowych najczęściej wybierany jest druk kolorowy, materiały zawierające dokumentację techniczną czy specyfikację zwykle są czarno-białe, a kolorowa jest jedynie okładka. Foldery są najczęściej szyte drutem, choć przy większej ilości stron możliwe jest również ich klejenie w taki sam sposób, w jaki są wykonywane książki.

Do często zamawianych druków standardowych można zaliczyć również różne teczki kartonowe pozwalające na przechowywanie dokumentów czy materiałów reklamowych, plakaty wielkoformatowe reklamujące produkt czy firmę, a także kalendarze reklamowe w różnych formatach i rodzajach.

Co można uznać za druk niestandardowy?

Druki niestandardowe to wszystkie materiały drukowane, które pozwalają na realizację nietuzinkowych pomysłów zamawiającego. Mogą one przybierać bardzo różną formę, w zależności od efektu, jaki ma być osiągnięty. Często łączą się z użyciem materiałów o odmiennych rozmiarach, gramaturze albo kolorze. Nierzadko wymagają dołączenia dodatkowych elementów czy zastosowania nietypowej obróbki.

Zlecenia niestandardowe to najczęściej te zamówienia, które wyróżniają się zastosowanymi w nich rozwiązaniami dotyczącymi formatu, podłoża, sposobu wykończenia czy zastosowanych technik. Przykładem niestandardowej wizytówki może być projekt, który jest przycięty w inny kształt niż tradycyjny prostokąty. Może to być np. sztancowanie (czyli maszynowe wycinanie kształtu za pomocą wykrojnika) pozwalające na uzyskanie efektu ząbkowanych brzegów, kształtu owalnego czy różnych załamanych linii. Niestandardowa wizytówka może być wydrukowana na rzadko używanym do tego celu papierze, np. o bardzo grubej tekturze.

Równie wielka różnorodność może dotyczyć ulotek reklamowych. Niestandardowa ulotka może mieć nietypowy format, być wysztancowana w dowolny kształt czy inaczej sfalcowana, np. w harmonijkę składającą się z równomiernie zmniejszających się fragmentów. Niestandardowo wykonane ulotki mogą mieć również dowolny dodatkowy element, np. doklejoną tasiemkę, element z grubszego kartonu wysztancowany w dowolny kształt.

W przypadku folderów niestandardowych odstępstwa od zwykłych wykonań mogą polegać na odmiennym formacie, np. druk składający się ze zszytych zeszytowo części, z których każde kolejne strony mają nieco mniejszy lub większy format. Dość często nietypowa jest jedynie okładka, która może mieć zaginane skrzydełka czy sztancowane okienka lub wiercone otwory. Zaskakującym pomysłem może być np. użycie okładki z kaszerowanej tektury falistej.

Głównym celem stosowania druków niestandardowych jest chęć wyróżnienia własnych materiałów reklamowych. Osoby odwiedzające różne imprezy branżowe często otrzymują masę folderów i ulotek. W takiej sytuacji zwrócenie uwagi na ofertę firmy może być trudne, ponieważ folder czy ulotka najzwyczajniej giną wśród wielu podobnych.

Bardzo często cechą wyróżniająca wykonywany druk jest nie tyle użyty materiał czy nietypowy rozmiar, ile zaskakujący projekt graficzny. To rozwiązanie jest chętnie wybierane również dlatego, że wiąże się z mniejszymi kosztami i krótszym czasem realizacji zlecenia.