Firmy, które działają na rynkach lokalnych to zwykle małe, rodzinne biznesy, sklepy lub punkty usługowe. Reklama podmiotu tego typu jest teoretycznie prostsza i wymaga mniej nakładów finansowych. W jaki sposób można się promować na niewielkim obszarze?
Dobry produkt i grupa docelowa
Rynki lokalne różnią się liczbą ludności, położeniem, stopniem zamożności mieszkańców oraz ich potrzebami. Swoją strategię marketingową warto opracować, patrząc na specyfikę konkretnego miejsca. Co powinno się w niej znaleźć?
1. Dobrze oznakowane miejsce sprzedaży lub punkt usługowy to podstawa. Dzięki odpowiedniej widoczności potencjalny klient łatwiej do nas dotrze. To ważne, ponieważ wszystkie materiały reklamowe będą kierować zainteresowanych do siedziby stacjonarnej.
2. Ulotki reklamowe nadal stanowią skuteczne narzędzie promocji. To doskonała reklama firmy lokalnej. Warto je wykorzystać do informowania o zniżkach, promocjach i nowościach.
3. Broszury, katalogi i foldery, czyli mniejsze formy promowania produktów lub usług. Można je rozdawać na ulicy lub wystawić w większej ilości w zaprzyjaźnionym punkcie. Warto dopracować ich stronę graficzną i merytoryczną.
4. Reklama zewnętrzna (outdoor) jest świetnym sposobem na zaistnienie w świadomości lokalnych klientów. Skutecznym narzędziem reklamy są plakaty, banery pełne i siatkowe, plansze prezentacyjne, tabliczki i szyldy na PCV.
5. Dobrze zaprojektowana strona firmowa to najlepsza zachęta dla klientów, poszukujących towarów i usług przez Internet. Jest dobrym punktem wyjścia do działań w zakresie marketingu internetowego i pozycjonowania strony.
6. Reklama AdWords, czyli konkretne działanie w sieci. Poleca się ją również niewielkim podmiotom, które bardzo uważnie obserwują swój budżet, przeznaczony na promocję. AdWords pozwala na szczegółowe określenie zasięgu wyświetlania reklamy, a nawet wytypowania dni i godzin emisji.
7. Media społecznościowe to najlepsze miejsce do interakcji z klientami. Warto wykorzystać ten kanał do dzielenia się nowościami firmowymi, odkryciami w branży, promocjami. Fanpage należy stale monitorować, odpowiadając na zapytania i komentarze internautów.
9. Reklama w autobusach i tramwajach poprzez różnego typu naklejki samoprzylepne. Zaletą tego pomysłu jest możliwość wyboru konkretnej linii autobusowej lub tramwajowej, dzięki czemu informujemy o naszych działaniach odbiorców z wybranego obszaru miasta.
Reklama firmy powinna opierać się na kilku elementach. Warto jednak pamiętać, że bardzo wiele jest w stanie zdziałać tzw. poczta pantoflowa, czyli polecenie przez klientów. Takie kontakty na rynku lokalnym są szczególnie cenne.