Rodzaje papieru i ich zastosowanie

Papier to wyrazisty środek przekazu. Pozwala na personalizację informacji i przekazywanie idei w materialny sposób. Zmieniał się na przestrzeni wieków wraz z rozkwitem technologii, która go zarazem rozwijała, jak i próbowała wyprzeć. Decydując się na wydruk, warto zacząć od podstaw i poznać właściwości papieru. Oryginalny projekt to nie wszystko. Jeśli dobrany do niego nośnik jest niedostosowany do jego potrzeb, efekt końcowy Cię nie zadowoli. Każdy papier ma inne właściwości i zastosowanie. Odbiór kolorów i jakość wydruku są ściśle uzależnione od charakteru arkusza. Jakie są rodzaje papieru i jak znaleźć najlepszy dla Twojego projektu?

Dowiedz się, jak czytać parametry papieru

Każdy rodzaj papieru charakteryzuje się innymi parametrami, które warunkują jego właściwości. Dzięki znajomości podstawowych oznaczeń łatwo dobierzesz rodzaj papieru tak, aby najlepiej spełniał Twoje oczekiwania. Na jakie parametry zwrócić uwagę, żeby uzyskać pożądaną jakość druku?

Białość nie musi być biała

Najbardziej charakterystyczną cechą papieru jest jego barwa. Oczywiście pierwszym, jaki przychodzi na myśl, jest kolor biały. Ale sama biel może mieć wiele różnych wariantów, w zależności od sposobu produkcji papieru. Pamiętaj, że najlepsze odwzorowanie kolorów cyfrowych uzyskasz na bielszym arkuszu. Nie sprawdzi się on jednak w przypadku długiego tekstu, bo będzie odbijać światło i oślepiać czytającego. Im wyższy parametr białości papieru, tym jest on także wizualnie bielszy. Mniejsza białość wskazuje na zawartość kremowych i szarych odcieni. Odbiór barwy jest indywidualny, więc zawsze określa się go laboratoryjnie.

Gramatura i nieprzezroczystość papieru

Gramatura opisuje gęstość arkusza. Jest związana z jego grubością. Im jest wyższa, tym papier będzie cięższy, a zatem grubszy i sztywniejszy. Najczęściej do druku stosuje się 40g/m2 do 450g/m2, ale papiery ozdobne mogą osiągać gramaturę 700g/m2. Nieprzezroczystość zaś wyrażana jest w procentach. Określa stopień, w jakim druk będzie przebijał na drugą stronę. Im wyższa wartość, tym mniej przepuszczalny jest arkusz. Obie te wartości będą dla Ciebie istotne, zwłaszcza jeśli zamierzasz drukować dwustronnie, a Twój projekt zakłada wysokie nasycenie kolorów.

Poznaj rodzaje papieru

Różnica w wyglądzie i właściwościach arkusza wynika z doboru surowców oraz procesu ich obróbki. Jeśli zależy Ci na jak najlepszym odwzorowaniu kolorów wersji cyfrowej, zapoznaj się z rodzajami papieru i ich właściwościami.

Papiery ozdobne

Niewątpliwie najciekawsze, bardzo mocno wyróżniają się na tle pozostałych wariantów, pociągając niesamowitym wyborem kolorów. Powstają poprzez dodanie barwników na etapie produkcji, więc ich barwa jest trwała, nie wyciera się przy użytkowaniu i utrzymuje się nawet po zgięciu kartki. Ich ogromną zaletą jest także wysoki stopień nieprzezroczystości. Wyjątkowość gamy kolorystycznej to prawdziwa gratka dla grafików. Daje im nieograniczone wręcz możliwości twórczej pracy z projektem.

Wybierając kolorowy papier ozdobny zwróć uwagę na jego fakturę. Może on być idealnie gładki, co niewątpliwie ułatwi jego zadrukowanie lub fakturowany, co nadaje mu wyjątkowo szlachetny wygląd. Ten rodzaj papieru sprawdzi się doskonale do druku zaproszeń, wizytówek oraz kartek okolicznościowych.

Papiery powlekane

Dostępne są w wielu wariantach. Znajdziesz je w wersji matowej, błyszczącej lub satynowej. Charakteryzują się dużą trwałością i głęboką bielą. Taki papier jest idealny do drukowania zdjęć lub obrazów. Pozwala na uzyskanie głębokiego kontrastu i dużej jakości odwzorowania kolorów. Materiał o wysokiej gramaturze wykorzystywany jest najczęściej do drukowania zaproszeń, dyplomów czy kartek okolicznościowych. Pojawia się na stronach ilustrowanych czasopism i eleganckich katalogów reklamowych.

Papier offsetowy

Jest najpopularniejszym rodzajem papieru. Znajduje swoje szerokie zastosowanie w szkołach, firmach i urzędach. Nie posiada powłoki, która wydłużyłaby trwałość, a drukowane na nim obrazy pozbawione są błyszczącego wykończenia. Najczęściej pojawiają się na nim katalogi, ulotki, książki i broszury.

Papier ekologiczny

Zyskuje coraz większą popularność, zwłaszcza ten certyfikowany. Pozyskuje się go z materiałów poddanych recyklingowi. Charakteryzuje się wysoką nieprzezroczystością, ciekawą teksturą i naturalnymi kolorami. Ten rodzaj papieru jest doskonałym wyborem dla każdego, kto ceni sobie ochronę środowiska.

Papier syntetyczny

Przypomina wizualnie matowy papier powlekany. Jego zaletą jest odporność na wodę, tłuszcz i ścieranie. Spotkasz go w formie etykiet na produktach, cenników i niektórych instrukcji obsługi, a także wszędzie tam, gdzie łatwo o zniszczenie lub zachlapanie wydruku.

Papier samoprzylepny

Naklejki i etykiety drukuje się na papierze samoprzylepnym. Składa się on z kilku warstw, które łączą papier wierzchni z klejem. Na rynku dostępny jest bardzo szeroki wybór rodzajów takiego materiału: od błyszczących, poprzez matowe, kolorowe i powlekane.

Jak dobrać rodzaj papier do konkretnego projektu?

Wybór właściwego papieru jest bardzo istotny, jeśli zależy Ci na satysfakcjonującym efekcie końcowym. Najlepszy projekt wydrukowany na nieodpowiednim arkuszu może stracić swoją wartość estetyczną. Dlatego też ustal, co jest Ci potrzebne i jakiego efektu się spodziewasz, żeby dobrać właściwy rodzaj papieru.

Do katalogów, które zawierają dużo zdjęć, wybierz papier powlekany, albo wysokiej jakości kredę. Świetnie odwzorujesz na nim paletę barw i kontrast. Papier o niskiej gramaturze wystarczy do druku gazetek reklamowych jednorazowego użytku. Jeśli jednak tworzysz gazetę branżową, która wymaga lepszej jakości zdjęć, wybierz papier o gramaturze 60-70g/m2. Papier offsetowy poradzi sobie z instrukcjami obsługi, ale ekskluzywne czasopisma będą wymagały jakościowej kredy. Podobnie jak wizytówki, w przypadku których zwróć uwagę na gramaturę. Powinna mieć co najmniej 350g/m2.. Możesz im nadać elegancji, decydując się na złocenia lub metalizację. Ciekawym rozwiązaniem są w tym przypadku także papiery magnetyczne oraz kartony o podwyższonej gładkości i gramaturach powyżej 400g/m2. Plakaty i ulotki będą wyglądać doskonale na papierach powlekanych o gramaturze 130-150 g/m2. Jeśli zależy Ci na ich żywotności, możesz je poddać foliowaniu lub laminowaniu.

Jeśli wciąż nie masz pewności, jaki rodzaj papieru wybrać do swojego projektu, pamiętaj, że zawsze możesz poradzić specjalistów z naszej drukarni.