Wielu już przepowiadało koniec papierowych materiałów reklamowych. Jednak lata mijają, a wydruk ulotek to wciąż opłacalna forma komunikacji z klientem. Dzieje się tak z wielu powodów, ale najważniejszym jest kreatywność twórców reklam. Nie da się ukryć, że zwykła pokryta tuszem kartka to przeżytek. Pojawia się więc pytanie, co zrobić, by wydłużyć czas kontaktu z marką i takim materiałem faktycznie sprzedawać? Odpowiedzi na te pytania postaramy się przedstawić w poniższym tekście.
Ulotka ulotce nierówna
Jeszcze kilka lat temu wpadały nam w ręce zwykłe arkusze papieru żywcem wyjęte z biurkowej kopiarki. Oczywiście taki nośnik reklamy czasem znajdzie zastosowanie, ale zwykle są to osiedlowe informacje o garażu do wynajęcia. Jeśli prowadzisz poważny biznes, to chcesz, by kojarzono twoją markę z produktem atrakcyjnym i godnym zaufania. Bez względu na to, czy masz piekarnię, warsztat, gabinet rehabilitacji czy punkt wymiany walut, zawsze powinieneś zastanowić się, co pomyśli twój potencjalny klient, gdy złapie w dłoń taką krótką broszurę. Wydruk ulotek to dość skomplikowany proces, a w tym tekście pokażemy ci, na co zwrócić uwagę i jak zmaksymalizować oczekiwany efekt.
Wygląd ma znaczenie — zacznij od projektu
Tutaj są dwie drogi. Wydruk ulotek na podstawie projektu wprawnego grafika i produkcja makulatury. Musimy postawić sprawę jasno. Odpowiedni design i UX sprawią, że twój potencjalny klient zawiesi oko na tym materiale i być może wczyta się w jego treść. Niestety, niedoświadczone osoby mogą nie być świadome mechanizmów, roli kolorów i układu. Dlatego to zadanie warto oddać w ręce profesjonalisty.
Materiał jest niezwykle ważny — na co zwrócić uwagę?
Podczas wydruku ulotek masz ogromny wybór materiałów, na których możesz stworzyć swój komunikat reklamowy. Po pierwsze możesz wybrać papier. Proste ulotki reklamowe powinny być drukowane na papierze o gramaturze ponad 100 g/m2 – pozwoli ci to uzyskać zadowalającą jakość przy rozsądnej cenie. Jeżeli jednak masz zamiar korzystać z nich dłużej albo chcesz je rozwieszać na okolicznych słupach, to rozważ grubsze tworzywa.
Przy wyborze papieru możesz zdecydować wśród różnorodnych i uszlachetnionych. Ich lista jest niezwykle długa. Podstawową są materiały kredowane w połysku lub w macie. Do tego można dodać lakier wybiórczy, który pokrywa wskazane przez ciebie elementy. Taki zabieg nadaje wyjątkowego sznytu ulotce. Możesz także użyć hot stampingu, który nakłada na gotowy produkt metaliczne wzory. Jest on zwykle używany na grubszych tworzywach lub kartonach.
Jak się wyróżnić wśród tysięcy wydrukowanych ulotek?
Sposobów na wyróżnienie się z tłumu jest wiele. Przede wszystkim musisz stosować się do zasad estetyki i technik reklamy. To pozwoli ci uzyskać podobny poziom co konkurencja. Przewagą mogą być sprytne pomysły, które zwracają uwagę. Czasem spotyka się materiały reklamowe zapakowane w kopertę i wrzucone do skrzynki pocztowej. Na ruchliwych skrzyżowaniach ruchu pieszego rozdający wydrukowane ulotki czasem mają je zapakowane w estetyczną kopertę z napisem zaproszenie. Ciekawym pomysłem jest umieszczenie kuponów rabatowych i perforacja papieru — dokładnie tak, jak robią to niektóre restauracje. Uważne wsłuchiwanie się w trendy jest świetnym pomysłem. Tak samo jak śledzenie konkurencji i potentatów w różnych branżach. Wiele pomysłów już odkryli, a twoim zadaniem będzie wprowadzenie ich na lokalny rynek.
Dystrybucja materiałów reklamowych — gdzie zacząć?
Tu wchodzimy na nieco bardziej szerokie wody. Musisz sobie odpowiedzieć, kto jest twoim klientem i gdzie przebywa. Odpowiedzi na to pytanie będą zupełnie inne w zależności od biznesu, który prowadzisz. Posiadając pralnię bezobsługową, szukasz młodych osób, które są w twoim mieście przejazdem, albo oddają koszule do profesjonalnego czyszczenia. Znajdziesz ich wokół budynków korporacji, na uczelniach czy przy dużych węzłach komunikacyjnych. W zupełnie innym miejscu przebywają młode matki, które mogą być twoimi klientami, jeśli jesteś właścicielem zakładu krawieckiego szyjącego ubranka dla dzieci i sukienki dla kobiet. Tego typu grup docelowych jest zdecydowanie więcej, ale za każdym razem musisz realnie prześledzić ich profil i zastanowić się, gdzie wręczyć im wydrukowane przez ciebie ulotki.
Jak drukować, by zaoszczędzić? Czy to w ogóle możliwe?
Zupełnie innym tematem jest efektywne wykorzystywanie swojego budżetu. Po pierwsze, zaplanuj swoje wydatki i zweryfikuj, ile jesteś w stanie wydrukować ulotek w konkretnym czasie. Warto wtedy skontaktować się ze specjalistą, który podpowie ci, czy tego typu zlecenie można zrealizować jednorazowo. Wtedy zaoszczędzisz na przygotowaniu maszyny offsetowej do druku. Może też tak być, że planowana produkcja materiałów reklamowych opiera się na powtarzalnych i identycznych treściach. Wtedy warto rozważyć rzadsze, ale większe zakupy.
Wydruk ulotek — jak weryfikować ich wpływ na sprzedaż
Najprostszym sposobem jest umieszczenie informacji z promocją. Wydrukowane ulotki mające na sobie kody promocyjne, kupony rabatowe czy nawet karty lojalnościowe będą bardzo łatwe do zweryfikowania. Dzięki temu szybko ocenisz czy taka inwestycja jest opłacalna, czy może należy zmienić coś w treści lub miejscach dystrybucji.