Zaznacz stronę

Wymiary plakatu zależą od jego przeznaczenia. Jak wybrać właściwie?

  1. STRONA GŁÓWNA
  2.  » 
  3. Blog
  4.  » Wymiary plakatu zależą od jego przeznaczenia. Jak wybrać właściwie?

Plakat to jednostronny wyrób poligraficzny dużego formatu. Powstał w odpowiedzi na potrzebę stworzenia przyciągających uwagę nośników informacji o szerokim zasięgu. Stąd jego główna funkcja – reklama. Dobrze wykonany plakat ma intrygować widzów formą, treścią i kolorami. Jednak efekt starań zależy od jego czytelności. Dlatego dużo uwagi należy poświęcić dobraniu właściwych wymiarów plakatu.

Dopasuj format plakatu do jego przeznaczenia

Plakaty mogą przyjmować rozmaite wymiary – małe, duże, wielkoformatowe. Jednak rozmiar posterów powinien być dopasowany do założeń projektu. Od tego zależy jego powodzenie. Drukując plakaty, zwykle stawia się na standardowe wymiary. Do najpopularniejszych należą:

– A2 (420 × 594 mm),

– B2 (500 × 707 mm),

– A1 (594 × 841 mm),

– B1 (707 × 1000 mm),

– A0 (841 × 1189 mm). 

Wymiary plakatu – który będzie odpowiedni? 

Oczywiście zależnie od wymagań i osobistych preferencji klientów możliwy jest druk plakatów o niestandardowych wymiarach. W końcu jego rozmiar ma być możliwie najlepiej dopasowany do treści, które ma obejmować. Mniejsze formaty wybiera się w sytuacji, gdy plakat w założeniu nie zawiera dużej ilości informacji. Takie postery można obserwować na słupach ogłoszeniowych, wiatach przystanków autobusowych, sklepowych witrynach czy drzwiach. Większe wybiera się, gdy istnieje silna potrzeba przykucia uwagi przechodniów. Ten trik często wykorzystują duże sieci handlowe, chcące zareklamować wybrane produkty. Wielkie banery promują też wydarzenia kulturalne czy informują o premierach filmowych i teatralnych oraz imprezach masowych. Właściwie wyeksponowane wydruki skutecznie oddziałują na wyobraźnię widzów. 

Zastosowanie plakatu jako formy sztuki użytkowej

Ustaliliśmy już, że dobry plakat musi być przede wszystkim przejrzysty i atrakcyjny wizualnie. Każdy element projektu jest równie istotny – dobór kolorów, grafiki i typu czcionki. Jednak bez odpowiednich wymiarów, nawet najlepsze hasło reklamowe i interesujące obrazy nie przyciągną uwagi widzów. Z tego powodu należy dobrze rozważyć, w jakim miejscu ma znaleźć się plakat i jaką ma pełnić funkcję – czy wyłącznie dekoracyjną, czy może informacyjną. W drugim z tych przypadków należy postawić na postery o znacznie większych formatach, tak, aby zawarte na nich treści były widoczne również z daleka. 

Plakaty – tradycyjna i niezawodna forma reklamy 

Mimo że, obecnie działalność marketingowa w dużej mierze przeniosła się do sieci, to plakaty w tradycyjnej formie wciąż stosowane są w kampaniach reklamowych. Obecnie obserwuje się nawet wzrost zainteresowania tradycyjnymi formami promocji. Dlaczego? Ponieważ nostalgia świetnie się sprzedaje. „Retro” marketing u starszych konsumentów wywołuje falę wspomnień błogich lat młodzieńczych. Dla młodszych pokoleń jest z kolei podróżą w nieznaną krainę kreatywności. Stąd też coraz popularniejsze nawiązania do stylistyki lat 80. XX w. w modzie, grafice i muzyce. Między innymi dlatego plakaty nie straciły swojej pozycji i stanowią obecnie bardzo modny i elegancki nośnik reklamy, informujący o spektaklach teatralnych, koncertach, festiwalach czy festynach. Plakaty świetnie sprawdzają się nie tylko w branży rozrywkowej. Ich potencjał chętnie wykorzystują też przedsiębiorcy z branży odzieżowej, kosmetycznej, motoryzacyjnej czy elektronicznej. Najmniejsze formaty plakatów, po które sięgają to zwykle – A1, B1, A0. Często decydują się na druki wielkoformatowe.

Plakat jako element wystroju wnętrz

Ekspresowe tempo druku i walory estetyczne sprawiły, że postery na stałe zadomowiły się również w dziedzinie aranżacji wnętrz. Tworząc domową galerię sztuki, można wybrać gotowe wzory plakatów lub zabawić się w artystę i stworzyć coś niepowtarzalnego od podstaw. Wystarczy do tego podstawowa znajomość programów graficznych. Zanim się do tego zabierzesz, musisz jednak wiedzieć jak dobrać wymiary plakatu do pomieszczenia. Nie jest to skomplikowane.

Duży metraż = duży plakat, mały metraż = mały plakat

Duże plakaty będą się świetnie prezentować w przestronnych wnętrzach i najlepiej wyglądają w pojedynkę. Plakaty średniej wielkości dobrze prezentują się w symetrycznych, harmonijnych grupach. Z kolei małe postery najlepiej nadają się do stworzenia asymetrycznego i nieregularnego zbioru. Aby uzyskać ciekawszy efekt, niektóre można powiesić w orientacji poziomej, inne w pionowej. Jakie formaty plakatów wybierzesz, zależy od Twoich osobistych preferencji i metrażu, jakim dysponujesz. W dużym salonie możesz zawiesić nawet plakat o niestandardowych wymiarach 2 m na 1 m. A tworząc galerię z małych posterów, postaw na takie o formatach A4, A3 itp. 

Ile trwa drukowanie plakatu? 

Na efekt zamówienia nie trzeba długo czekać. W naszej drukarni skorzystasz z ekspresowego druku cyfrowego. Gotowy plakat możesz odebrać już 30 minut po złożeniu zamówienia. Dla osób, którym nie zależy bardzo na czasie, polecamy jednak druk w technologii offsetowej. To prawda trwa dłużej, bo na wydruk trzeba poczekać nawet 2-3 dni, ale za to przy większych nakładach bardziej się opłaca. Druk offsetowy wyceniamy indywidualnie. Jednak z doświadczenia możemy powiedzieć, że to rozwiązanie jest korzystniejsze cenowo.

Składasz zamówienie? Nie tylko wymiary plakatu są istotne 

Ważny jest również wybór podkładu druku. To od niego zależy trwałość plakatu. Zawsze należy stawiać na papier dobrej jakości o gramaturze minimum 130 g/m2. Oczywiście w przypadku większych plakatów bezpieczniej jest zamówić wydruk na lepszym papierze. Bez przeszkód możesz poprosić też o wydruk na folii samoprzylepnej. Dzięki temu rozwieszanie plakatów w strategicznych punktach pójdzie sprawniej.

Zamów dodatkowe zabiegi utrwalające plakat 

W COPIO® oferujemy możliwość zabezpieczenia wydruków zabiegiem foliowania i laminowania. Właściwie przeprowadzone są gwarancją ochrony plakatu przed zabrudzeniami, rozdarciem, zżółknięciem czy też zblaknięciem. Plakaty stają się również wodoodporne. 

Drukowanie plakatów – od czego zależy wycena zamówienia?

Koszt druku plakatów zależy od kilku kwestii. Jak się pewnie domyślasz w największej mierze od wybranego formatu podkładu. Jednak nie tylko. Na cenę ma wpływ również wspomniana technologia wydruku (cyfrowa lub offsetowa), dodatkowe zabiegi ochronne oraz nakład zamówienia.