Spośród wielu technik znakowania produktów, grawerowanie cieszy się niesłabnącą popularnością. Jest to metoda opierająca się na niezwykłej dokładności i dbałości o detale. Posiada szerokie zastosowania, a dzięki nowoczesnym maszynom można wykorzystać ją na metalowych długopisach, gadżetach z tworzywa sztucznego oraz na produktach codziennego użytku.
Dlaczego grawerowanie jest tak popularne? Wszystko zaczęło się w gabinetach złotników
Grawerowanie wywodzi się ze sztuki jubilerskiej. W tym czasie ta technika nabrała znaczenia i była postrzegana jako praca bardzo ekskluzywna. Nie dość, że nabywca musiał posiadać przedmiot wykonany z cennego kruszcu, to musiał opłacić wykwalifikowanego złotnika, które będzie w stanie wykonać zadanie. Dziś nie jest to już usługa zarezerwowana tylko dla najbogatszych. Dzięki zastosowaniu technologii, innowacyjnych maszyn i wiązki laserowej, każdy może sobie pozwolić na taki wypalony znak na niemal dowolnym przedmiocie.
Grawerowanie? A po co to komu?
Znakowanie przedmiotów reklamowych to dość powszechna praktyka. W tym celu używa się różnych metod. Są to między innymi tampodruk, hotstamping, sitodruk czy wgrzewki stosowane na tkaninach. Każdy z powyższych sposobów ma swoje konkretne zastosowanie i może doskonale spełniać postawione przed nim cele. Z grawerowaniem nie jest inaczej. Przede wszystkim jest ono odporne na działanie promieni UV, środków chemicznych i uszkodzenia fizyczne. Dzieje się tak dlatego, że skierowana wiązka elektromagnetyczna przy styku z powierzchnią wypala niewielką warstwę, pozostawiając charakterystyczną matową przestrzeń. Takie oznakowanie jest głębokie na ułamek milimetra i w żaden sposób nie wpływa na trwałość przedmiotu.
Co można grawerować? Wybór gadżetów reklamowych jest ogromny
W zależności od mocy urządzenia i jakości produktu, można grawerować na niemal każdym przedmiocie. Ta technika doskonale sprawdza się na metalach, kompozytach czy tworzywach sztucznych. Nie inaczej jest w przypadku PCV i pleksi. Możliwe jest wykonywanie takiego znakowania na okładkach książek i kalendarzach reklamowych. Przy zachowaniu szczególnej uwagi, stosuje się je także na drewnie i innych delikatnych tworzywach. Grawer można także sprawić na rozmaitej papeterii – choć wtedy uzyskuje się raczej efekt wycięcia konkretnego wzoru.
Czy grawerować można na każdym przedmiocie? Są pewne ograniczenia
Grawerowanie laserowe jest niezwykle pewną i powtarzalną metodą. Jednak, tak jak wszystko, ma swoje ograniczenia. Pierwszym podstawowym jest to, które wynika bezpośrednio z wielkości znakowanych przedmiotów. One po prostu muszą się mieścić w obszarze roboczym lasera. Istnieje możliwość rozłożenia niektórych elementów na mniejsze części, jednak, jeśli to nie wystarczy, należy rozważyć inną technikę. Nie zaleca się grawerowania na materiałach łatwopalnych i lakierowanych. Miejsce, w którym operuje laser, jest gorące, więc może prowadzić to do uszkodzenia przedmiotu. Szczegóły i zakres zastosowań otrzymasz od specjalistów.
Dlaczego warto oznakować produkty za pomocą grawerowania? To po prostu wygląda bardzo dobrze!
Znakowanie produktów za pomocą grawerowania to bardzo dobry sposób dla odróżnienia się od konkurencji. Po pierwsze, uzyskujesz efekt wow, który bazuje na dokładności pracy lasera. Równe krawędzie, perfekcyjne wykończenie – i to powtórzone na każdym materiale reklamowym. Kolejny plus to trwałość. Ta technika dosłownie wżera się w tworzywo i pozostawia trwałe ślady. W odróżnieniu od farb, wytłoczeń i zgrzewek, które pod wpływem czasu płowieją i tracą na estetyce. Dodatkowo, grawerowanie jest gustowne i nie narzuca się z komunikatem reklamowym. Dzięki temu takie wieczne pióro, terminarz czy wizytownik będzie spełniał swoją praktyczną funkcję przy jednoczesnym informowaniu, kto go przekazał właścicielowi.
Grawerowanie to idealny sposób na personalizację prezentu
Nie możemy zapomnieć o tym, że grawerowanie jest bardzo często stosowane jako technika personalizacji przedmiotów. Mogą to być książki, wieczne pióra, biżuteria, galanteria skórzana czy inne przedmioty użytku codziennego. To wszystko bardzo często wręczane jest na jubileusze i inne okazje ozdobione datą, imieniem solenizanta i dedykacją. Dzięki laserowi nie ma potrzeby produkcji drogich matryc i wzorników. Wystarczy wybrać projekt, dostosować go do wymagań urządzenia i w ciągu chwili mamy gotowy, perfekcyjnie oznakowany prezent.
Szybkość i precyzja wykonania – grawerowanie sprawdza się najlepiej, gdy zależy ci na czasie
Może się okazać, że masz już prezent, gadżet czy inny przedmiot i chciałbyś go w trybie pilnym podpisać lub oznakować. Grawerowanie doskonale sprawdzi się w takiej kryzysowej sytuacji. Dzięki tej technologii, błyskawicznie naniesiesz na materiał nawet skomplikowany wzór.
Pewny i nieścieralny podpis – tego tak łatwo nie usuniesz
Czasem możesz potrzebować podpisać jakiś ważny dla ciebie przedmiot. Niektórzy w ten sposób przypisują do siebie nośniki pamięci, zegarki czy telefony. Jest to praktyczne szczególnie w dużych firmach, gdzie obieg przedmiotów może powodować to, że czasem mogą się zagubić. Używając graweru masz pewność, że nawet jeśli ktoś by chciał, nie usunie podpisu bez uszkodzenia przedmiotu. Ponadto pamiętaj, że przyklejona karteczka z nazwą działu z czasem może zwyczajnie odpaść. Wypalony numer pokoju na obudowie rzutnika nie zniknie nigdy.
Czy są inne możliwości?
Grawerowanie laserowe może mieć także szereg innych zastosowań. Za pomocą tej technologii można wykonywać precyzyjne opisy technologiczne na tabliczkach informacyjnych, oznakowania dla osób słabowidzących i niewidomych, czy nawet zwykłe płytki z napisem “ciągnąć drzwi”.