Plakat na wymiar – o czym musisz wiedzieć, by przygotować go naprawdę dobrze?

  1. STRONA GŁÓWNA
  2.  » 
  3. Blog
  4.  » Plakat na wymiar – o czym musisz wiedzieć, by przygotować go naprawdę dobrze?

Plakat jest w dalszym ciągu jedną z najpopularniejszych form reklamy, mimo że wielką potęgą marketingowego przekazu jest dzisiaj Internet. Dlaczego tak jest? Otóż jest on produktem, który łatwo rzuca się w oczy i jest łatwy do zapamiętania. Odbiorcy dzięki niemu mogą zainteresować się konkretną ofertą i poznać jej istotne szczegóły. Dobrej jakości plakat musi być poprawnie zaprojektowany, aby mógł pełnić swoją funkcję informacyjną i marketingową. Na co zwrócić uwagę, projektując plakaty na wymiar? 

Krótka historia plakatu

Początek historii plakatu współczesnego sięga przełomu XIX i XX wieku. Dzięki szybkiemu rozwojowi przemysłu drukarskiego wytwarzano kolorowe wydruki na szeroką skalę i za niewielką cenę. Swoje triumfy plakat święcił w szczególności we Francji – stamtąd bowiem pochodzili wybitni twórcy, tacy jak Henri de Toulouse-Lautrec, Eugène Grasset czy Jules Chéret. Ten pierwszy tworzył plakaty reklamujące pokazy w Moulin Rouge. Z kolei Eugène Grasset był znany z dzieł w stylu art nouveau. Jednak to Jules Chéret jest uważany za protoplastę plakatów reklamowych. Stosował on różne techniki, aby przyciągnąć uwagę odbiorców. Łączył kontrastujące kolory i wykorzystywał oryginalną typografię. Malował także niezwykle wyraziste postacie. Wyprodukował on takim sposobem ponad 1000 dzieł. 

Po pierwszej wojnie światowej, gdy pojawiły się nowe media masowe, plakat przestał być uznawany za ozdobę. Ponownie do łask wrócił w latach 60. XX wieku jako narzędzie do wyrażania sprzeciwu. Wtedy też powstała polska szkoła plakatu. Coraz częściej wykorzystywano go w celach reklamowych, w kampaniach społecznych oraz jako środek artystyczny. Obecnie to jedna z najpopularniejszych form grafiki użytkowej. Stał się powszechną, dość tanią, ale piękną formą nie tylko reklamy, ale także do zdobienia ścian. 

Jak zaprojektować skuteczny plakat reklamowy?

Dobrze zaprojektowany plakat reklamowy musi być funkcjonalny, estetyczny i wyraźny. Zanim zlecisz go do druku, powinieneś wiedzieć, co chcesz przekazać oraz czym chcesz przyciągnąć odbiorców. Powinien on charakteryzować się wieloma oryginalnymi elementami, które będą w stanie odróżnić go od innych materiałów.

Funkcja plakatu

Chcesz zareklamować nowy produkt, który wchodzi na rynek? A może Twoim celem jest powiadomienie innych o nadchodzącym wydarzeniu? Od tego, kim ma być odbiorca, zależy sposób, w jaki plakat musi zostać stworzony. W obu przypadkach będzie on pełnił funkcję reklamową, ale treść będzie się znacząco różnić. Dlatego też jej określenie jest tak istotne, aby dopasować całość do indywidualnego celu.

Zabiegi estetyczne a skuteczność plakatu

Podczas projektowania warto wykorzystać wyobraźnię. Wygląd plakatu musi być na tyle interesujący, aby jak najwięcej osób zwróciło na niego uwagę. Warto zastosować jak najlepsze wykonanie graficzne, posługując się nowoczesnymi technikami analogowymi i manualnymi. Jednak uwaga! Nie przesadzaj z nadmiernym upiększaniem, bo tak naprawdę w projektowaniu plakatu nie chodzi o to, by był on piękny, ale o to, by był skuteczny. Wówczas zostanie on potraktowany profesjonalnie i wzbudzi zainteresowanie oraz podziw wśród odbiorców.

Treść i hasła reklamowe

Treści na plakacie nie musi być dużo. Ważne są na nim hasła reklamowe, które powinny być chwytliwe, aby wpływały na świadomość potencjalnego klienta. Nie powinny one zawierać więcej niż 7 – 8 słów! Odbiorca łatwo zapamięta treści zabawne, szokujące czy nawet kontrowersyjne. Ma mu wystarczyć dosłownie jedno spojrzenie, aby ocenić czy warto zatrzymać się przy gablocie lub słupie ogłoszeniowym na dłużej. Tekst powinien być więc prosty i dobitny zarazem. 

Jest jeszcze jeden ważny aspekt. Mowa tutaj o czcionce, jaką zamierzamy napisać hasło reklamowe. Najlepszym rozwiązaniem będzie prosty i czytelny krój pisma. Poprawi to czytelność hasła i reszty tekstu na plakacie. Kolor czcionki powinien współgrać z tłem plakatu.

Kolorystyka plakatu

Barwy treści oraz grafiki powinny być dobrane w taki sposób, aby całość rzucała się w oczy. Nie chodzi tutaj o stosowanie jaskrawej kolorystyki, a jedynie o wykorzystanie ciekawego kontrastu. Zalecane są takie zestawienia jak, np. czerwony z żółtym, zielony z pomarańczowym itd. Jeżeli zachowasz spójność pomiędzy barwą grafiki i kolorem treści, Twój plakat na pewno zainteresuje odbiorcę. Próby wyróżnienia się „na siłę” na tle innych plakatów mogą przynieść odwrotne skutki niż te zamierzone. Owszem oryginalność jest tutaj bardzo ważna, ale przesada w wizualizacji treści i grafiki przyniesie więcej szkód niż korzyści.

Odpowiedni nośnik i format plakatu

Druk wielkoformatowy zwiększa szanse na zauważenie treści plakatu. Jeśli myślisz o jego wykorzystaniu, to powinieneś wybrać w tym celu dobrą drukarnię. Przede wszystkim postaw na wysokiej jakości papier, który idealnie odwzoruje kolory, grafikę i przetrwa niekorzystne warunki atmosferyczne. Wszystkie elementy powinny być odpowiednio rozmieszczone i rozdzielczością dopasowane do formatu. To, jaki rozmiar wybierzesz, powinno być uzależnione od miejsca, w jakim będzie on się znajdował oraz ilości informacji, które masz do przekazania. Źle dobrany format spowoduje zaburzenie proporcji obrazu i samego przekazu. Najpopularniejsze wymiary mniejszych i większych plakatów to:

– A0 – 840 mm x 1180 mm,

– A1 ‒ 594 mm x 841 mm,

– A2 ‒ 420 mm x 594 mm,

– A3 ‒ 297 mm x 420 mm,

– A4 ‒ 210 mm x 297 mm,

– A5 ‒ 148 mm x 210 mm,

– A6 ‒ 105 mm x 148 mm,

– A7 ‒ 74 mm x 105 mm,

– B0 ‒ 1000 mm x 1400 mm,

– B1 ‒ 680 mm x 980 mm,

– B2 ‒ 480 mm x 680 mm,

– B3 ‒ 340 mm x 480 mm,

– B4 ‒ 250 mm x 353 mm.

Niekiedy jednak standardowe wymiary okazują się niewystarczające dla atrakcyjnego zaprezentowania produktu, usługi czy wydarzenia. Wówczas drukarnie oferują plakaty na wymiar. Jedynym ograniczeniem będzie wtedy Twoja wyobraźnia i szerokość robocza plotera.

Wiesz już, czym kierować się przy tworzeniu plakatu i na co zwracać szczególną uwagę przy tworzeniu plakatu promocyjnego. Pamiętaj jednak, by nie powielać pomysłów innych. W końcu nic nie cieszy tak, jak dzieło, które wyszło spod własnych rąk. Jeśli po jego stworzeniu będziesz rozglądać się za drukarnią, która zadba o to, by Twój plakat prezentował się jak najlepiej, to gorąco zachęcamy do skorzystania z naszych usług.